6 Tips om je eindejaarsproducten aan te prijzen bij lokale shoppers

geschreven door Jonathan Swyns op 31 oktober 2016.

[leestijd: 3 min.]

In de aanloop naar de feestdagen gaan veel mensen nog lokaal ‘op jacht’ naar het ideale geschenk voor onder de kerstboom. Gezellig shoppen of last-minute nog naar de winkel, hier zijn 6 tips die jou helpen om deze lokale shoppers te bereiken en ze naar jouw zaak te lokken.

1. Je huidige klantenbestand eerst aanspreken werkt het beste

Spreek eerst je eigen klanten en database aan, dit zijn namelijk mensen die je zaak reeds kennen en weten wat ze mogen verwachten. Je kan deze mensen zelfs aansporen om een vriend(in) mee te nemen in ruil voor een geschenk of cadeaubon, iedereen krijgt graag iets extra en zo beloon je ineens jouw trouwste klanten.

Ook emailadressen of telefoonnummers die je al jaren verzamelt kunnen gemakkelijk geïmporteerd worden in Facebook om zo eenvoudig advertenties naar deze mensen te richten (indien ze op Facebook gebruikt worden) of om deze mensen te vragen jouw pagina te liken.

2. Bereik kopers met een ‘Local Awareness’ advertentie op Facebook en Instagram

Facebook en Instagram hebben een advertentievorm speciaal op maat voor lokale bedrijven. Grijp de aandacht van mensen door op hun tijdlijn een advertentie met afbeelding en tekst te laten verschijnen. Bovendien staat hierbij een map dat de weg naar jouw zaak aantoont en als kers op de taart een button waarmee mensen meteen kunnen bellen, contact opnemen of zelfs navigeren naar jouw winkel.

Dit type van advertenties wordt dan uiteraard gericht naar zoveel mogelijk mensen in de regio rond jouw zaak; je kan zelfs filteren op leeftijd, geslacht, interesses, noem maar op.

localad

3. Trek shoppers aan door speciale producten in de kijker te plaatsen

Zet producten die als eindejaarsgeschenk kunnen dienen in de kijker zodat mensen tijdens het kerstshoppen een reden hebben om langs te komen of binnen te stappen. Voeg bij je acties steeds een duidelijke periode of einddatum toe om een gevoel van urgentie te creëren en zodat klanten tijdig van de promotie kunnen genieten. Maak zeker gebruik van al je (online & offline) kanalen zodat je snel de juiste mensen op de hoogte kan brengen.

Het is ook altijd een goed idee om jouw klanten te vragen via welk kanaal ze je kennen om zo in de toekomst juiste beslissingen te nemen wat betreft adverteren.

4. Leer je klanten kennen via Online Analytics

Maak gebruik van online meetinstrumenten zoals Google Analytics, Facebook Insights of andere tools en leer jouw cliënteel echt kennen. Deze tools geven jou (mits juiste setup) immens krachtige informatie wat betreft leeftijd, geslacht, activiteit, timing enzovoort over de bezoekers en fans van jouw website en Social Media-kanalen.

Met deze info op zak pas je dan opnieuw eenvoudig jouw boodschap, producten en advertenties aan en heb je meteen een aantal efficiënte stappen ondernomen die ervoor zorgen dat jouw marketingbudget een stuk efficiënter besteed wordt.

meten-analytics

5. Host events

Mensen houden van entertainment, bied gebeurtenissen aan om extra volk te trekken. Plan een ‘Meet & Greet’ met een BV, laat live muziek spelen (door een band of DJ), organiseer een modeshow of geef een exclusieve shopping avond met jeneverkraam (voor de trouwere klanten). Adverteer dit juist en vergeet niet om fotomateriaal te nemen dat je later opnieuw (of nog beter live) kan gebruiken op je Social Media-kanalen.

6. Promoot geschenk-ideeën naar mensen op hun mobiel

Mensen die effectief via hun mobiel aankopen doen zijn meer geneigd om online-onderzoek te doen naar geschenk-ideeën. Maak hiervan gebruik en zet je best verkopende producten online in de kijker. Gebruik jouw locatie als troef en biedt persoonlijke ervaringen aan door testers en/of ervaren verkopers aan te prijzen en zo je klanten de beste ervaring te garanderen.

Jonathan is zaakvoerder en online marketing consultant van Skillmedia. Zijn takenpakket bestaat voornamelijk uit online media planning, strategie en consultancy van alle Social Media diensten binnen Skillmedia.
« Terug naar overzicht