Remarketing naar bezoekers van je concurrenten, een slimme zet?

geschreven door Jonathan Swyns op 27 oktober 2016.

Remarketing is een onmisbaar onderdeel van een succesvolle Adwords campagne. Hiermee bereik je mensen die je site eerder hebben bezocht of een bepaalde actie hebben ondernomen op je website. Je kan vervolgens lijsten van bezoekers samenstellen om ze opnieuw te laten terugkeren naar je website met als doel de conversie te voltooien.

Onlangs kwam het bij ons ter sprake of er een mogelijkheid is om bezoekers van je concurrenten te bereiken. Google heeft hiervoor een zeer interessante functie die het enigszins mogelijk maakt om bezoekers of kopers te targetten van je concurrenten.

De Similar Audience functie in Adwords (Display)

De similar audience functie geeft je de mogelijkheid om nieuwe potentiële klanten te bereiken op basis van een remarketinglijst die je had samengesteld. Google kijkt hiervoor naar de browsingactiviteiten op sites in het Display Netwerk en gebruikt deze samen met het contextalgoritme om inzicht te krijgen in de vergelijkbare interesses en kenmerken van personen in je remarketinglijst. M.a.w. hoogstwaarschijnlijk zijn dit bezoekers van je concurrenten.

Stel je maakt een remarketinglijst van alle website bezoekers, dan kan je met de functie “similar audiences” een vergelijkbare lijst laten maken van nieuwe potentiële klanten en targetten met advertenties in het Google display netwerk.

Bereik geconverteerde bezoekers van je concurrenten.

Stel dat je kinderkledij verkoopt via je webshop en je hebt een aparte remarketinglijst aangemaakt van bezoekers die een aankoop hebben voltooid. Met de functie “similar audiences” kan je hierdoor een vergelijkbare lijst maken die ook een aankoop hebben voltooid op een andere gelijkaardige website! Je raadt het, dit zijn hoogstwaarschijnlijk ook converteerders van je concurrenten.

We hebben het gevoel dat er nog te weinig gebruik word gemaakt van deze functie. Op basis van onderzoek, cases en testing hebben we bij Skillmedia alvast positieve resultaten vastgesteld. Als de kans zich voordoet is het zeker aan te raden deze functie uitgebreid te testen in je Adwords campagnes.

Jonathan is zaakvoerder en online marketing consultant van Skillmedia. Zijn takenpakket bestaat voornamelijk uit online media planning, strategie en consultancy van alle Social Media diensten binnen Skillmedia.
adwords remarketing similar audiences
« Terug naar overzicht